torstai 9. marraskuuta 2006

UTUISESTA BANGLADESHISTA

Riisipellot alkaa olla kullankeltaiset. Pian on sadonkorjuun aika. Ilma on muuttunut parin viime viikon aikana taysin, nyt taalla paivisinon kuin Suomen kesa. Tanaan on ollut jopa vahan koleaa. Iltaisin auringon laskettua usvamassat laskeutuu pelloille ja teille.

Opinnaytetyon aineiston keruu etenee. Yritan siis saada selville prostituoitujen kokemksia taman jarjeston tarjoamista palveluista ja miten ne on vaikuttanu heidan elamaansa vai onko. Centeri on nk. "drop-in-center", joka on auki paivisin klo 8-16. Sinne voivat prostotuioidut tulla lapsineen. Centeriin on rekisteroitynyt 478 naista, paivittain siella kay 20-50 naista+lapset. Cebterissa he voivat peseytya, pyykata, tehda ruokaa,saada opetusta (lukeminen, kirjoitus, ompelu),tavata laakaria, saada tarvittavat laakkeet ilmaiseksi. Yhteiso on ihan mieleton. Niin asiakkaat kuin paikan tyontekijatkin ovat todella ihania ja mukavia. Olen tehnyt tahan mennessa yhden ryhmahaastattelun ja 4 yksilohaastattelua, tietty tulkin kanssa. Olen kuullut todella sydantasarkevia tarinoita ja kohtaloita. Rankkaa kuunneltavaa. SIlti taas jalleen kerran millaista vieraanvaraisuutta ja ystavallisyytta heilta mina vieraana olen saanut, ihan kasittamatonta! Olen todella ihastunut centeriin ja sen ihmisiin. Joka paiva olen kutsuttu syomaan yhden tyontekijan kotiin lounasta. Siella on sitten kaynyt kaikki naapurit minua tervehtimassa ja kutsumassa heidan koteihinsa ja minahan olen mennyt. Yksi koti oli erityisen viehattava, siella nimittain asui taiteilija persoona - seinat ja lattiat maalattu tayteen ihania maalauksia, kukkia ja viherkasveja joka puolella! Tama Bangladeshilainen taiteilija sitten halusi minulle esitella kasettikokoelmaansa ja ylpeana laittoi Bob Marleyta soimaan...ompahan nyt sitten sitakin tullut Bangladeshissa kuunneltua... no joo. Tanaan kavimme kavelemassa rautatieaseman kupeilla katselemassa paikkoja jossa seksityontekijat asuvat,siis siella taivasalla oli pienia nyytteja siella taalla, joissa heidan koko pieni omaisuutensa. Tama drop-in-centeri on kylla heille todella tarkea paikka, suoja jossa voi olla rauhassa ja turvassa.

Mitas viela. Kaija on mennyt menojaan, lahinna maatalouden kehittamisjutuissa. Niin ja ma loysin vihdoin kauniin sarin haihin Kalkutaan se on aika kaunis mun paalla, hih. Saa hei kirjoitella tanne pain... voimia kaikille sinne pimeyteen (vai onko siella pimeaa?)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti