torstai 2. elokuuta 2007

VALAMOVISIITTI JA OLEMATTOMIA YÖJUNIA

Aamulla huone oli täynnä telttaa, kun sisä- ja pääliteltta olivat kuivumassa pitkin poikin ovenkarmeja ja verhotankoja. Keitettiin aamupuurot trangialla ikkunalaudalla. Vietiin rinkat hotskun respaan säilöön ja suunnattiin kohti lauttarantaa. Illalla oli tarkotus lähteä jatkamaan matkaa yöjunalla. Mutta ennen sitä me haluttiin Valamon luostarin saarelle. Aurinko paistoi! Katamaraanin edessä oli VALTAVA jono, ja meidän vuoroa laivaan nousemiseen ei tullut lain - purkki oli täynnä. Ehdittiin jo heittää haaveet Valamosta, kunnes paikalle putputti paikallinen kalastaja-alus joka keräsi kannelleen rannalle jääneitä turisteja :) Kannella nautittiin aluksi Laatokan raikkaasta tuulesta ja auringonpaisteesta sateisten päivien jälkeen. Kun laiva saapui avovedelle, alkoi tuuli ja aallot yltymään. Vesi alkoi roiskua keulasta ihmisten päälle ensin vähän, niin että se nauratti, sitten vähän enemmän ja lopuksi eniten, niin että kaikki kannella olijat olivat aivan litimärkiä ja kylmissään. Matka kesti tuskaisen kauan, loppujen lopuksi 2h40min (kun katamaraanilla olisi päässyt 45min). Valamossa ensitöiksemme juotiin lämmittävät ja aurinko yhdessä juoman kanssa sai hymyn taas huulille.

Kävelimme Valamon saarta muiden turistien seassa ja totesimme että jaha. Mukava käydä muttei mitään ihmeellistä täällä. Kaunein hetki oli Laatokan rantakalliolla picknic. Bongailimme myös munkkeja valokuvausmielessä. Takaisin tulomatka hoitui samaisella kalastajapurkilla..., onneksi myötätuulessa tällä kertaa. Sortavalan satamasta juoksimme juna-asemalle, jotta olisimme ehtineet lippuluukulle ennen sen sulkeutumista, mutta se oli jo kiinni. Ystävälliset asemalla hengailijat kuitenkin kertoivat, ettei mitään yöjunaa Petroskoihin olisi. Jaha. Eikun bussiasemalle aikataulujen kimppuun... bussiasema kiinni... käytiin katselemassa joen ja puistojen varrelta telttapaikkaa, muttei Sortavalan kaupunki meille sellaista oikein tarjonnut. Niimpä päätimme viettää toisen yön Ladoka-hotellissa. Iloksemme respassa oli italialais-venäläinen nelikko, joiden kanssa sovittiin ottaa 6-hengen huone - kustannustehookasta! Venäläinen tyttö oli ystävällinen - kun kuuli Petroskoihin meno-ongelmamme, hän soitti bussifirmaan, selvisi ettei huomennakaan menisi kuin klo 04.30 minibussi päämääräämme, teki meille paikkavaraukset tuohon. Aamuyöllä matka siis jatkuu :) Nyt trangiamuusia tekemään tuonne huoneeseen...pienellä budjetilla kun ollaan...